Асистент вихователя з інклюзивного навчання
Багато країн вже накопичили багатий досвід упровадження інклюзивної освіти. І цей досвід безумовно свідчить: інклюзія — це не просто навчання дитини з ООП у звичайному класі, створення пандусів і зручних туалетів. Це ― розумний підхід до потреб дитини. Оскільки ці потреби індивідуальні, то форми інклюзивного навчання дуже різноманітні: навчання з т’ютором або без нього, відвідування індивідуальних занять або звичайних уроків з усім класом, зменшене навчальне навантаження або виключення деяких предметів з програми, альтернативні завдання (наприклад, дитина з вадами зору не пише, а диктує твір на диктофон), навчання в спеціальних або змішаних класах, спілкування з однолітками лише на перерві та ін. На перший погляд, таке різноманіття лише ускладнює наше розуміння інклюзивної освіти. Але насправді, усі вони відповідають головному завданню інклюзії — «ніхто не повинен залишитися за бортом».
«Три кити» інклюзивної освіти
- Припинення будь-якої дискримінації дитини
- Гуманність
- Пошук можливостей для надання освіти дитині з ООП
В основу інклюзивного навчання покладено ідею про припинення будь-якої дискримінації дітей та забезпечення однакового позитивного ставлення до кожної дитини.
Інклюзивна освіта — це пошук можливостей надати освіту, а не пошук причин відмовити у ній.
Базові цінності інклюзивної освіти
- Кожна дитина — особистість.
- Усі діти можуть навчатися.
- Кожна дитина має унікальні здібності, особливості, інтереси.
- Дискримінація у будь-якій формі заборонена.
- Кожна людина має право брати участь у житті суспільства.
- Терпимість одне до одного, прийняття людей з їхніми індивідуальними відмінностями.
- Виховання в дусі толерантності.
Інклюзивний освітній процес має принципові відмінності від традиційного.
- Діти з ООП навчаються в загальних навчальних закладах і мають необхідну додаткову підтримку в навчанні.
- Основою планування освітнього процесу є особливості та потреби дитини.
- Освітню мету визначають індивідуально для кожної дитини з ООП залежно від особливостей її розвитку.
- Для дитини з ООП розробляють індивідуальну програму розвитку. За потреби розробляють індивідуальну навчальну програму.
- Критерії оцінювання адаптують до індивідуальних особливостей дитини.
- Успішність дитини визначають на основі наявності прогресу у навчанні та розвитку.
- Навчальні результати не є основним критерієм успішності.
- Батьки беруть активну участь в освітньому процесі та мають відповідні зобов’язання.
Переваги інклюзивного навчання для дітей з ООП:
- навчання за місцем проживання;
- можливість соціалізації, розвитку, професійного самовизначення;
- індивідуальний підхід до дитини.
Не менш важливим для розбудови інклюзивної освіти є відповідна підготовка всіх «звичайних» учнів освітнього закладу та їхніх батьків. Дітям слід розповідати про людей з особливими потребами, учити їх толерантно ставитися до індивідуальних відмінностей, учити співчувати, налагоджувати дружні стосунки, співпрацювати.
Переваги інклюзивного навчання для всіх дітей закладу:
- виховання толерантності, гуманності, співчуття;
- формування вміння спілкуватися, співпрацювати з різними людьми;
- можливість поліпшити власні навчальні результати, допомагаючи іншим.
- Переваги інклюзивного навчання для батьків дітей з ООП:
- краще розуміння особливостей і потреб власної дитини;
- можливість долучитися до освітнього процесу дитини й отримати підтримку у визначенні її освітньої траєкторії.
Переваги інклюзивного навчання для педагогів і адміністрації закладу освіти:
- формування в педагогічному колективі відповідних цінностей: цінність кожної дитини, права людини, повага до багатоманітності, співпраця тощо;
- набуття нового досвіду, розвиток професійних компетентностей;
- можливість отримувати методичну і консультативну допомогу фахівців;
- активне залучення батьків;
- залучення додаткових ресурсів громади.
Кожна дитина повинна мати однакові можливості для навчання. Інклюзивна освіта є підходом, який допомагає адаптувати освітню програму та навчальне середовище до потреб учнів, які відрізняються своїми навчальними можливостями.
Переваги інклюзивної освіти для дітей з особливими освітніми потребами:
- завдяки цілеспрямованому спілкуванню з однолітками поліпшується когнітивний, моторний, мовний, соціальний та емоційний розвиток дітей;
- однолітки відіграють роль моделей для дітей з особливими освітніми потребами;
- оволодіння новими вміннями та навичками відбувається функціонально;
- навчання проводиться з орієнтацією на сильні якості, здібності та інтереси дітей;
- у дітей є можливості для налагодження дружніх стосунків зі здоровими дітьми та можливість брати активну участь у громадському житті.
Переваги інклюзивної освіти для інших дітей, які вчаться:
- природно сприймати і толерантно ставитися до людських відмінностей;
- налагоджувати й підтримувати дружні стосунки з людьми, які відрізняються від них;
- співробітництву;
- поводитися нестандартно, бути винахідливими, а також співчувати іншим.
Переваги інклюзивної освіти для педагогів та фахівців:
- вчителі інклюзивних класів краще розуміють індивідуальні особливості учнів;
- вчителі оволодівають різноманітними педагогічними методиками, що дає їм змогу ефективно сприяти розвиткові дітей з урахуванням їхньої індивідуальності;
- педагоги починають сприймати дітей більш цілісно, а також вчаться дивитися на життєві ситуації очима дітей.
Переваги інклюзивної освіти для батьків дітей з особливими потребами:
- батьки бачать, що їх дитина стає менш ізольованою від навколишнього світу;
- батьки отримують можливість працювати;
- життя родини стає наближеним до життя звичайної сім’ї;
- мають змогу отримати підтримку та спілкування з іншими батьками.
Завдяки інклюзивній освіті дитина з особливостями вчиться життєдіяльності в суспільстві здорових людей, у неї формується направленість до нормального, повноцінного життя, і головне – в тісному співробітництві з сім’єю, сформувати у дитини сприйняття своєї хвороби не як обтяжливої життєвої обставини, а як певного образу життя.
Особливості інклюзивної дошкільної освіти
Аналіз закордонної практики свідчить, що інклюзивна освіта передусім є можливістю для дітей з нерізко вираженими вадами психофізичного розвитку. Це, зокрема, окремі форми затримки психічного розвитку, певні мовленнєві відхилення, зниження слуху чи зору, нескладні опорно-рухові вади, порушення емоційно-вольової сфери. Якщо такі діти мають збережений інтелект, самостійно себе обслуговують, адекватно контактують з однолітками, мають сімейну підтримку, то, за умови фахового психолого-педагогічного супроводу, вони цілком можуть засвоювати культурний досвіт у середовищі здорових однолітків. Згідно з Концепцією розвитку інклюзивного навчання в Україні здійснюється активний пошук та впровадження ефективних шляхів соціальної взаємодії дітей, що потребують корекції психофізичного розвитку, із їхніми здоровими однолітками. Найпершими, хто помічає проблеми та труднощі у розвитку дитини є батьки, лікарі-педіатри, вихователі. Тому дуже важливо, щоб вони не зволікали, не чекали на спонтанне усунення вади, а звернулися до фахівців. Консультацію щодо раннього розвитку дитини, створення необхідних для неї умов, за необхідності - і допомогу, можна одержати у психолого-медико-психолоіїчних консультаціях. Для цього батькам не потрібно жодних направлень і дозволів. Вони можуть відвідати ПМПК з власної ініціативи. Чим раніше дитина одержить необхідну допомогу (педагогічну, психологічну, медичну), тим легше буде структура її дефекту, тим краще вона розвиватиметься. Важливо, щоб і вихователі дошкільних закладів вчасно помічали проблеми поведінки дітей, труднощі у навчанні і радили батькам відвідати спеціалістів ПМПК. Саме вони допоможуть визначити, що спричинило труднощі чи вади у розвитку дитини, привело до проблем шкільного навчання: порадять, які умови створити у сім ї, дитячому садку; нададуть корекційну допомогу або порадять спеціальний заклад для цього.
Інклюзивна освіта в дошкільному закладі
Інклюзивна освіта – це система освітніх послуг, що ґрунтується на принципі забезпечення основного права дітей на освіту та права здобувати її за місцем проживання, що передбачає навчання дитини з особливими освітніми потребами в умовах загальноосвітнього закладу.
В основу інклюзивної освіти покладена ідеологія, яка виключає будь-яку дискримінацію дітей, яка забезпечує однакове ставлення до всіх людей, але створює спеціальні умови для дітей з особливими потребами.
Інклюзія потребує змін на всіх рівнях освіти, оскільки це – особлива система навчання, яка охоплює весь різноманітний контингент учнів та диференціює освітній процес, відповідаючи на потреби учнів усіх груп та категорій. «Інклюзію в освіті можна розглядати як один із багатьох аспектів інклюзії в суспільстві взагалі».
Співпраця з батьками
У процесі навчання таких дітей дуже важливо враховувати інтереси, пріоритети й турботи сімей. Батьки дітей з порушеннями психофізичного розвитку мають працювати в тісному контакті з вихователями та іншими фахівцями під час розробки та реалізації навчальних планів, їх адаптації, організації навчально - виховного середовища тощо.