Степанецький ЗДО ”Білочка” Степанецької сільської ради, Степанці
Черкаська область, Черкаський район

Інклюзивна освіта

1. Порядок організації інклюзивного навчання

 

Не можна вимагати від дитини неможливого

– до певного рівня і певного кола знань

різні діти йдуть по різному

В.Сухомлинський

Фото без опису

Головний принцип інклюзивного навчання

  • перебування дітей з певними порушеннями в масовій дошкільній групі, оволодіння нею знаннями, вміннями та навичками нарівні із здоровими однолітками;

  • соціально медико - педагогічний супровід дітей;

  • забезпечення належних умов для навчання, виховання корекційно - компенсаторної роботи, матеріально - технічне, кадрове, фінансове забезпечення.

Інклюзивна освіта – це система освітніх послуг, що ґрунтується на принципі забезпечення основного права дітей на освіту та права навчатися за місцем проживання, що передбачає навчання дитини з особливими освітніми потребами, зокрема дитини з особливостями психофізичного розвитку, в умовах загальноосвітнього закладу . Інклюзивне навчання забезпечує доступ до освіти дітей з особливими потребами у загальноосвітніх школах за рахунок застосування методів навчання, що враховують індивідуальні особливості таких дітей. В основу інклюзивної освіти покладена ідеологія, яка виключає будь-яку дискримінацію дітей; забезпечує рівноцінне ставлення до всіх людей, але створює спеціальні умови для дітей з особливими потребами. Отримані поза соціумом знання і вміння не могли допомогти дітям з особливими освітніми потребами цілковито адаптуватися в суспільстві, підготуватися до подолання неминучих життєвих труднощів, а, отже, реалізуватися в повній мірі як рівноправні і повноцінні члени суспільства. В інклюзивних класах діти з особливими потребами включені в освітній процес. Вони осягають основи незалежного життя, засвоюють нові форми поведінки, спілкування, взаємодії, вчаться виявляти активність, ініціативу, свідомо робити вибір, досягати згоди у розв’язанні проблем, приймати самостійні рішення.

Філософія інклюзії базується на вірі в те, що кожна людина з вадою має отримати освіту і житлові умови, які б якомога ближче відповідали нормальним. Вона передбачає істотні зміни в культурі, політиці та практичній діяльності шкіл. Одним із аспектів інклюзивної освіти є забезпечення ефективності навчання дітей з особливостями психофізичного розвитку в загальноосвітньому закладі. Увага зосереджується на соціалізації дітей цієї категорії та якості навчання. Діти з особливими потребами стають частиною нашого життя, вони включаються в загальноосвітні школи, оточення, спільноти. До них ставляться як до рівних і як таких, що заслуговують на повагу і сприйняття їх такими, як вони є. Це те право, яким всі ми користуємось як члени суспільства.

Інклюзія базується на концепції «нормалізації», в основі якої – ідея, що життя і побут людей з обмеженими можливостями мають бути якомога більше наближені до умов і стилю життя усієї громади. Принципи «нормалізації» закріплені низкою сучасних міжнародних правових актів: Декларація ООН про права розумово відсталих (1971), Декларація про права інвалідів (1975), Конвенція про права дитини (1989) та ін. Зокрема, Декларація ООН про права розумово відсталих є першим нормативно–правовим документом щодо визнання осіб з порушеннями психофізичного розвитку суспільно повноцінною в соціальному сенсі меншиною, яка потребує соціального та правового захисту.

2. Освітній процес в інклюзивній групі ЗДО

Освітній процес в інклюзивних групах дітей з ООП провадять відповідно до Базового компонента дошкільної освіти за окремими програмами, затвердженими МОН, та методиками з огляду на індивідуальні особливості навчально-пізнавальної діяльності дітей ураховуючи рекомендації ІРЦ.

Переваги інклюзивної освіти для дітей з особливими освітніми потребами

Завдяки цілеспрямованому спілкуванню з однолітками поліпшується:

  • моторний

  • мовний

  • соціальний

  • емоційний

  • розвиток дитини.

  • Ровесники відіграють роль моделей для дітей з особливими освітніми потребами.

  • Оволодіння новими вміннями та навичками відбувається функціонально.

  • Навчання проводиться з орієнтацією на здібності та інтереси дітей.

  • У дітей є можливість для налагодження дружніх стосунків з ровесниками.

В корекційно-розвивальній роботі з дітьми з особливим потребами використовуються такі форми роботи та види діяльності:

Фото без опису

3. Команда психолого-педагогічного супроводу дитини

 Оптимальні умови освітнього процесу в інклюзивних групах забезпечує команда психолого-педагогічного супроводу дитини з ООП. Така команда діє відповідно до локального Положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами. Таке положення ЗДО розроблює на підставі Примірного положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами в закладі загальної середньої та дошкільної освіти, затв. наказом МОН України від 08.06.2018 № 609.

Асистент вихователя забезпечує особистісно орієнтоване спрямування освітнього процесу. Його посаду вводить з розрахунку 1 шт. од. на кожну інклюзивну групу. Ключове завдання асистента вихователя — співпраця з вихователем інклюзивної групи для: надання допомоги під час здійснення освітнього процесу адаптації навчальних матеріалів з урахуванням особливостей навчально-пізнавальної діяльності дітей з ООП забезпечення індивідуального супроводу дітей з ООП.

Асистент дитини ЗДО забезпечує доступ до освітнього процесу асистента дитини з ООП на підставі: рекомендацій ІРЦ письмової заяви батьків (осіб, які їх замінюють). Асистент дитини проходить медичний огляд відповідно до вимог законодавства.

4. Створення інклюзивних груп у ЗДО

Уряд затвердив Порядок організації діяльності інклюзивних груп у закладах дошкільної освіти. Документом визначаються організаційні засади діяльності інклюзивних груп у закладах дошкільної освіти незалежно від підпорядкування та форми власності.

Інклюзивні групи для виховання й навчання дітей з особливими освітніми потребами створює засновник (засновники) закладу дошкільної освіти: в обов’язковому порядку на підставі письмового звернення батьків або законних представників особи з особливими освітніми потребами. Інклюзивні групи формують, як правило, станом на 1 вересня поточного року. Якщо батьки звертаються в інший термін, рішення про відкриття таких груп приймає засновник ЗДО.

5. Документи для зарахування до інклюзивної групи

 Зараховує дітей до інклюзивних груп директор ЗДО на підставі:

заяви батьків (осіб, які їх замінюють)

копії свідоцтва про народження дитини

медичної довідки лікаря-педіатра або сімейного лікаря закладу охорони здоров’я, в якому спостерігається дитина, із зазначенням того, що вона здорова і може відвідувати ЗДО

«Карти профілактичних щеплень» (форма № 063/о).

Додатково необхідно надати висновок інклюзивно-ресурсного центру про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини.

6. Інклюзивний підхід

      Створення таких умов, за яких діти мають однаковий доступ до освіти, у тому числі діти з особливими потребами, які перебувають в масовій дошкільній групі. Водночас, усі діти в таких умовах краще адаптуються до навколишнього середовища оволодівають соціальними навичками почуваються більш самостійними потрібними в суспільстві.

Фото без опису

 

 

 

 

 

Фото без опису

 

Код ЄДРПОУ: 36341445

Адреса: 19031, Черкаська обл., Черкаський р-н, с. Степанці, вул. Лісна, буд. 4

Повна назва закладу: Степанецький заклад дошкільної освіти "Білочка" Степанецької сільської ради об'єднаної територіальної громади Черкаської області

Час роботи: пн-пт 7:30-18:00

E-Mail адреса: Фото без опису

Контактні телефони: 0473696409

Телефон відділу освіти: 32167

Керівник: Козак Людмила Миколаївна

Години прийому громадян:     

Понеділок - 15.00 - 17.00

Середа- 09.00 - 11.00

Логін: *

Пароль: *